onsdag 22 oktober 2008

Ta reda på varifrån vinden blåser.

Du känner att du har motvind. Det kan handla om att du börjar tänka negativt, Tex., på jobbet och plötsligt känner du dig som fel person på fel plats. Du kan hamna i destruktiva automatiska tankar som någon av dessa;
Jag kommer inte att klara det här.
Jag är inte tillräckligt bra.
Ingen kan tycka om mig.
Ställ dig då dessa sokratiska frågor:
Vad exakt tänkte jag på innan jag började tänka de negativa tankarna?
Vad är jag rädd ska komma att hända?
Vad är det värsta som skulle kunna hända om det jag tror skulle hända på riktigt?
Skulle jag kunna överleva det?

Hur? Vad skulle jag göra då?
Har jag någon erfarenhet som talar emot det jag tänker och det jag tror kan hända? Vilken?
Vilka alternativa erfarenheter och minnen finns som faktiskt går emot det jag tänker på just nu?
Om min bästa vän tänkte så här, vad skulle jag ge för råd?
Finns det något alternativt sätt att se på min situation just nu?
Finns det några fördelar som jag glömmer bort just nu?

Vilka i sådana fall?
Vilka bevis kan jag finna som just nu går emot det jag tänker? Lista dem!
Finns det några styrkor och fakta som jag just nu ignorerar kring mig själv?

Vilka skulle kunna hjälpa mig att tänka på ett alternativt sätt?
Vilken effekt tror jag mina negativa tankar har om mig själv?
Vilken effekt tror jag att jag skulle uppnå, om jag i stället bums ändrade mina tankar?
Vilka alternativa tankar och framtidsbilder kan jag skriva ner och börja tänka på just nu?

Inga kommentarer: