lördag 17 januari 2009

Maktlöshet

Det är ingen tillfällighet att det första steget nämner maktlöshet. Att erkänna vår personliga maktlöshet inför drogen är en grund för tillfrisknandet. Jag har lärt mig att jag inte har den makt och kontroll som jag en gång trodde att jag hade. Jag är maklös inför vad andra människor tycker om mig. Jag är maktlös inför något så enkelt som att missa bussen. Jag är maktlös för hur andra människor arbetar eller inte arbetar med stegen.
Men jag har ochså lärt mig att det finns en del saker som jag inte är maklös inför. Jag är inte maktlös inför mina åsikter. Jag är inte maktlös inför negativt tänkande. Jag är inte maklös inför att ta ett personligt ansvar för mitt eget tillfrisknande. Jag har makten att utöva ett positivt inflytande på mig själv, på mina kära och på den värld jag lever i.
Dagliga reflektioner

1 kommentar:

J Lindgren sa...

Bloggtips: http://aabloggen.blogspot.com/