lördag 20 december 2008

Avund är skammens tvillingsyster

Avund och skam hör ihop.
Projicera ut – lägger på någon annan det jag inte själv vill kännas vid.
Agera ut- ilska
Tala ut
Agera/projicera avund - att inte tillåta någon annan att vara lycklig. Skamfläckar något.
Det finns olika former av avund.
Positiv avund.
Den är sund, jag vill kunna det du kan, jag tar inte från andra.
Destruktiv avund.
Försöker grumla andras olycka, försöker sätta skamfläckar på andra.
Jag tar det du har för jag vill ha det.
Primitiv avund.
Skit amma om jag inte får eller har det som du har men du ska inte ha det om jag så ska mista livet.
Aldrig/alltid
Av alla tankar – inre orienteringssystemet brakar ihop. Hur ska jag då veta vem jag är?’ SKAMSVAMP- suger upp allt negativt. Ta dig själv på allvar men ta dig inte allvarligt! När vi inte får vara oss själva utvecklar vi ett falskt själv – som vi möter andra med! Vi kan kalla det för ett NÖDJAG.
NÖDJAGET har alltid rädsla med sig, är lättskrämt, söker trygghet. Det söker sig till det som det känner igen! Det som vi är trygga med.
ARVSSKAMMEN – går vidare i generationer genom familjehemligheter.

Inga kommentarer: