torsdag 21 augusti 2008

Asker.....

I öknen menar man att för att kunna älska en annan människa och sig själv måste man vara fri i förhållande till den människan. Jag kommer ut till öknen och sitter med min själasörjare och känner: Oj han ser mig verkligen. Och jag frågar honom : Hur kan du älska mig som jag känner att du gör?

Och han svarade: Därför att jag inte behöver dig.

Det kan låta hemskt men man menar att han inte behöver mig för att bli bekräftad eller för att fylla sina behov. Han kräver Ingenting av mig. Han är fri och det är det som Asker handlar om.

Ödmjukhet
Det som hjälpt mig kanske inte hjälper dig, jag kan inte pracka mina lösningar på dig. Jag kan visa: den här vägen finns.
Men bara du kan välja om du vill vandra den och du måste få göra det på eget sätt. Det betyder inte ett vi inte ska hjälpa varandra.Andlig vägledning är egentligen det stöd som en människa ger till en annan att i sitt liv hitta det rätta måttet för allt –vila och rekreation, arbeta och relationer.

Jag måste komma till insikt med;

Vad gör mig trött och splittrad?

Vad är det jag måste förändra?

Sen krävs det mod att ta stegen, fatta beslut och göra medvetna val.
Det är alltid svårare att välja en annan väg n den många andra går.
Vi behöver också göra oss fria från det yttre som styr våra liv.
Vad andra människor tycker.
Själva längtan är också en viktig kraft som ger oss mod.
Tillslut finns ingen väg tillbaka.

Inga kommentarer: