torsdag 21 augusti 2008

Egoism

Innebär att jag vill ha allting för min egen räkning;

att jag vill äga, inte dela med mig,

att jag måste bli vinningslysten därför att mitt syfte är att ha, jag är mer ju mer jag har,

att jag måste känna mig fientlig emot alla andra – mina kunder som jag måste lura,

mina medtävlande som jag vill övervinna,

mina anställda som jag vill utnyttja till det yttersta.

Jag kan aldrig bli nöjd , därför att det finns ingen ände på mina önskemål.

Jag måste vara avundsjuk på dem som har mer än jag och rädd för dom som har mindre.

Men jag måste understryka att alla dessa känslor för att framstå(för andra och mig själv) som den leende rationella, uppriktiga, vänliga människa alla låtsas vara.

Det viktiga i ägandet är inte grejerna i sig – utan vår inställning till vårt ägande!

Inga kommentarer: