måndag 10 november 2008

En ren relation.

  • Här finns ärligheten som ett rättesnöre, det är aldrig för sent att gå från lögn till sanning.
  • Här finns tydliga gränser. Jag har sån god kontakt med mig själv att jag ser vart jag slutar och vart min partner börjar. Vi lever inte i symbios utan som självständiga individer som står stadigt i sig själva och kan stötta varandra.
  • En ren relation präglas av ömsesidighet, här finns både kärlek och respekt för varandra. Det innebär att man lyssnar både på sin egen vilja och på partnerns vilja.
  • Här finns inga hot. Parterna tar ansvar för sina känslor och behov utan att skada varandra.
  • Här finns också en vilja att förstå varandra så att man inte utsätter sin partner för det som man själv inte skulle vilja bli utsatt för. Man bär med sig frågan: Skulle jag själv tycka om att få uppleva det här?
  • I en ren relation finns också en vilja att arbeta med relationen och utveckla den.
  • Det finns en trygghet i att stå för det man känner och att kommunicera det. Ett jag betyder ett ja, ett nej ett nej! Precis som man ger förbehållslöst tar men emot förbehållslöst – det finns ingen tacksamhets skuld kopplat till det.
  • Det finns inga lik i garderoben eller relationer förpassade till utvisningsbåset. Man har städat undan och gjort rent i även tidigare relationer för att slippa släpa runt på ett destruktivt och energikrävande känslomässigt lass från det förflutna.
    Båda parter ”äger” sina problem, dvs. man bär ansvar för att lösa dem.

Det kan aldrig handla om någon annan. Det handlar alltid om dig själv och dina VAL. Ju mer medveten du är om dig själv och vad du bär ansvar för, desto större förståelse får du för din omgivning. Självinsikt leder alltid till en ökad människokännedom. En del håller kvar relationer och de förvandlas till ” måste relation”.
Trampa upp nya stigar och lita på att du hittar de relationer som matchar ditt nya jag i stället. Och kanske följer det gamla gänget dig på spåren när de har fått uppleva tomrummet efter dig!

Inga kommentarer: