tisdag 18 november 2008

Slut fred med dig själv.

Att släppa taget innebär också att man försonas med den som man är. Det innebär att acceptera den person man är, med sina starka och svaga sidor, och det som varit även om det varit fel för en.
Om man går emot sig själv blir det som sagt en kamp. Att sluta fred med sig själv innebär att man accepterar sig själv som man är. Ibland hjälper det faktiskt att kapitulera och ge upp.
När orken tröt eller jag inte kom någon vart så gav jag upp. När uppgiften kändes övermäktig vad jag än gjorde blev jag till slut tvungen att kapitulera. Det fanns liksom ingen annan utväg.
Att kämpa kan även innebära en form av trygghet. Kampen har givit resultat som bekräftelse, och kanske har det även hjälpt oss genom livets mer tuffa passager. Jag är övertygad om att vi väljer det som vi upplever fungera bäst för att lösa problemen för stunden.

Inga kommentarer: