söndag 16 november 2008

Fel glasögon!

Vad vi ser eller förväntar oss av framtiden hänger samman dels med våra tidigare erfarenheter, dels med summan av dessa.
Har vi upplevt många bakslag – eller tolkat det så, är risken större att de negativa minnesbilderna tillåts dominera självbilden.
De sätter då lågt ställda förhoppningar om framtiden. V har helt enkelt, efter några bakslag i livet blivit försedda med fel glasögon. I värsta fall lagras det i minnet som ett misslyckande för dig själv inte som ett minne av konstigt uppgjorda minnen.

  • Du kan bli för hård emot dig själv
  • Du ratar för snabbt
  • Svängrummet minskar
  • Du diskvalificerar dig själv
  • Du tankeläser
  • Du sätter etikett på dig själv.
  • Du generaliserar.
  • Du etiketterar.
  • ”Jag duger inte, jag är inte tillräckligt attraktiv och snygg, mitt utseende räcker inte till”
  • ”Jag är inte värdefull på arbetsmarknaden”
  • ”Jag är inte den som kan lyfta den här klubben ordenligt”

Man utesluter de positiva alternativen, eftersom man är så upptagen av de starka negativa tankarna och känslor man uppfylls av.

Glasögonen byter färg – du känner stress.

Inga kommentarer: