tisdag 11 november 2008

Väx i dig själv!

Vi kan tänka och tala rätt men det är först när vi handlar som det får effekt.

När du tar reda på vad som känns rätt och riktigt för dig och börjar agera i enighet med det, behöver du aldrig ha dåligt samvete eller känna skuld. Du behöver inte heller ta emot det du själv inte ger, som lögner, krav, kritik eller andra negativa påhopp. För att du ska kunna vara en förebild behöver du först ge dig det som du vill ha.
Tycker jag om när någon försöker förändra den jag är?
Vi kan alltid ställa oss frågan – Det här som jag gör och säger – skulle jag själv tycka om det om det riktades mot mig?
Vi behöver bli bättre på att ”byta skor” med andra för att agera bättre både mot oss själva och andra.

Ofta reagerar vi kraftfullt när vi ser våra egna mindre bra beteenden i andra. Men i stället för att ta ansvar och erkänna dem, kritiserar vi andra. Det kallas projektion. Om du är lyhörd och lyssnar på din omgivning och deras kritik så kommer du att upptäcka att deras kritik precis lika mycket handlar om dem själva. Kritiska personer är experter på att fria sig själva just genom att kritisera och döma andra.
Projektioner handlar om att vi överför det som vi inte vill kännas vid eller att ansvar för hos oss själva. Fråga dig – varför reagerar jag egentligen? Vad är det som händer nu? Varje möte ger oss en ny chans att känna känns oss själva.

Inga kommentarer: