söndag 16 november 2008

Tillfrisknande från skam

Gå försiktigt- du vandrar på mina drömmar.
Behåll dina vackra drömmar
Berätta din historia
Våga bli berörd
Hedra dig själv
Släpp taget
När du berättar din historia händer det något inom oss. Och vi berättar utifrån våra egna minnen och upplevelser. Samma historia kan upplevas annorlunda av en annan. I början berättar vi någon annans historia om mig.
Vi behöver äga vår historia för att kunna leva i framtiden. Det kommer alltid att finnas minnesbankirer kring oss och det är de som har monopol på hur det egentligen var. Ingen annan kan säga till dig att det inte är så eller så var det inte!
Ju friskare vi blir desto sjukare var det! När vi lever med skammen stänger vi skammen inne och samtidigt stänger vi något annan ute. Instängd skam gör att vi blir avstängda och gränslösa. Så bli öppen avgränsad och en egen individ!
Att tillfriskna från skam kan man se som att försvaren har tjänat ut och att det finns bättre strategier nu. Ju mer skam ju mer försvar ju mer måste jag försvara desto mindre resurser finns kvar till min mognad. Glöm inte att ge dig själv en tapperhetsmedalj!
När jag talar om för andra vad de inte får säga eller göra är jag skyddslös och beroende av den människan.
Sätt en egen gräns – detta accepterar inte jag och det kan aldrig bli fel. Det är alltid rätt att sätta gränsen. När vi sätter gränser kring oss själva kan vi ändra de när vi vill. Då är vi inte beroende av andras beteenden. ”jag hör vad du säger men ditt gift vill jag inte ha”.
Att läkas kräver MOD!
Det negativa får du gratis det positiva får du jobba för att få.
Sanningen kommer att göra dig fri men först tokig.
Jag vill hitta hem till mig själv jag har aldrig varit där.
Ta dig själv på allvar men ta dig inte allvarligt!
Rätt är inte att inte göra fel!

Inga kommentarer: