lördag 8 november 2008

Ältandet kan upphöra spontant.

Ältandet och grubblandet kan upphöra spontant utan att en person aktivt gör något. Det som då har hänt är att personen själv har utan att tänka på det upphört med sina tröstetankar. Vanligen är det när vi blir trötta på att älta, trött på att vara trött. Självmant så accepterar vi saker som det är – vi ger upp!

Sinnesrobönen.

Gud ge mig sinnesro så jag kan acceptera det jag inte kan förändra
Acceptera det som har hänt och sådant du verkligen inte kan ändra. Acceptera att obehagliga saker kanhända i framtiden och att du inte kan påverka detta med dina tankar. Tänk på det i all sin skrämmande skepnad, stå ut med det helt och fullt så att du kan vänja dig vid det. Stå ut med att må dåligt, eftersom det ger sinnesro på sikt.

Ge mig mod att förändra det jag kan.
Inse att det enda som går att ändra är ditt eget beteende här och nu. Du kan bestämma dig för att göra det som gör ont och väcker din ångest, oro och obehag. Du kan bete dig fritt och inte låta obehag och ångest styra ditt liv, utan låta dina värderingar och önskningar avgöra hur du ska bete dig. Du kan förändra ditt beteende och dina tröstetankar och de att ångesten inte styr dig.
Ge mig förstånd så att jag kan skilja på de båda.
Om du inte kan skilja på det som inte går att förändra och det som går att förändra, då hamnar du i ältandet. Då lockas du att i tanken föröka ändra på det som inte går att ändra, vilket är ett ältande!





Inga kommentarer: