lördag 8 november 2008

Tekniker när du ältar.

  • Den värsta tanken!
    Att göra olusttanken värre. När olust tanken kommer försöker man hitta på detaljer som får den ursprungliga tanken att blekna. Man skriver ner tanken i all sin otäckhet. Denna teknik syftar till att göra tröstetankar omöjliga.
    Ursprunglig olusttanke: Tänk om jag får cancer
    Värsta tanken; Jag kanske har det redan, men det har ännu inte givits några symtom.
    Tröstetanke som blockeras: Det skulle läkaren ha upptäckt på förra kontrollen.
  • Försök inte att förstå!
    Att förstå varför det blev som det blev eller varför man gjorde något så dumt kan ge tröst.
    Försök inte förstå det som ger dig ånger och som ger upphov till ältandet. Gilla läget och stå ut med ovissheten.
  • Medveten närvaro, att vara närvarnade i stunden
    Detta är ett sätt för att på ett korrekt sätt genomföra exponeringar. Detta är ett sätt att förhindra flykt från olust i tanken. Det är ett bra sätt att bete sig, som förhindrar distraktion och mental flykt från skrämmande tankar, känslor och situationer, Det betyder att man håller kvar olusttanken och ser den lite från ovan och låter sig skrämmas och provoceras av den så att olusten hinner motbetingas. Rätt använd så håller den ångesten kvar, vilket är meningen.
  • Kognitiv frikoppling.
    En tanke är bara en tanke! Många beter sig på grund av en tanke som om tanken vore verklig och dess innehåll vore sant. Vi handlar som om själva tanken är farlig bara för att tanken handla om något farligt.
    Se på tanken utan att värdera den.

2 kommentarer:

du kan kalla mig nilla eller maria,detta är en data så jag vill inte gå ut med namn än.eller kön på tex barn. sa...

tack detta behövde jag läsa just nu jag tänker ältar o tänk om det händer eller det,,jag ska försöka få bort min rädsla genom att tänka at det bara är hjärnan,,om det är lätt går det,eller det ska gå....kram

du kan kalla mig nilla eller maria,detta är en data så jag vill inte gå ut med namn än.eller kön på tex barn. sa...

i affären igår kom lite döds ångest men jag tänkte på annonsen som skulle stå 47 årig kvinna hittad död på maxi bland sminket helt sönderbränd av solariet,det vart jag nya rör 1 timme,tänk vilken annons då skratta jag för när den dagen kommer är jag förhoppningsvis äldre o inte bland massa smink på maxi o ser rärr fräcsh ut ändå nu börjar all vätska försvinna men¨på fängelset givk jag upp 20 kg men har stavar går 20 min på kvällen,ser lite kul ut,,tack för dina ord jag har läst ditt om ångest o det stämmer,o har man ingen o bolla med då skriver jag av mig..puss på kinden.